Tjekliste ved skift af fleksjobordning

Skift af fleksjob fra gammel ordning til ny ordning, eller tjekliste “På vej i fleksjoib” – det kan måske være forbundet med tvivl. Jeg har lagt denne tjekliste op, som er de mest gængse hovedpunkter Listen indeholder typiske punkter du som fleksjobber skal og kan komme igennem. Klik på billedet for at åbne det i et nyt vindue eller på dette link for hente det til egen enhed (computer, mobil eller tablet).

Her kan  du læse mere om skift af fleksjob ordning.

 

Nogle af de punkter der skal til, for at du kan starte i et fleksjob på den nye reform fra 2013 er beskrevet i denne artikkel.

Herunder en kort oversigt over dem punkter der kan være relevante.

Tjeklisten kan du selv udvidde med de ekstra punkter der er relevant for dig. Denne liste er vejledende, og indeholder de mest anvendelige og almindelige punkter, på vejen mod et fleksjob.

Hent Tjeklisten.pdf

 

 

Det betyder punkterne

Fleksjob visitation, betyder at kommunen gennemgår forskellige procedurer, for at kunne vurdere om du er egnet til at blive godkendt til arbejsdsmarkedsordningen fleksjob. Årsagen er ganske enkel af økomomisk karakter. Læs mere om fleksjob visitation her. (link på vej)

Ansøgning om virksomhedspraktik, er et frivilligt aspekt du kan give dig i kast med, hvis du synes det kunne være interessant, at få lov at være i praktik i en virksomhed. Læs mere om virksomhedspraktik her.

Ansøgning om fleksjob er din mulighed for at få et fleksjob. Du kan med fordel få hjælp fra din bopælskommune og dennes anden aktører, til at finde et egnet fleksjob, og en eventuel virksomhedspraktik inden, og du er er altid i din gode ret til selv at finde fleksjobbet – se mere her om hvor du blandt andet kan finde ledige fleksjob.

Etablering af fleksjob er en administrativ opgave, der ligger hos bopælskommunens jobcenter eller anden aktør. Den består i en udfyldelse af en blanket. Blanketten indeholder dine stamdata, virksomhedens stamdata og omkring dine skånebehov, og aftalt timneantal.

Ansættelseskontrakt er et forhold mellem du (arbejdstager) og virksomheden (arbejdsgiver). Nogle gange kan du have indflydelse på indholdet. Heri aftales din løn og eventuelle andre detaljer. Du skal ikke have din bopælskomunne ind over her, men må godt. Vi anbefaler som alternativ en fagforening til at hjælpe dig, hvis du har spørgsmål til denne del af forløbet.  Se eventuelt Fagforeninger for fleksjobbere her.

Flekslønstilskud er en frivillig mulighed du kan benytte dig af. Flekslønstilskuddet er en, som ordet siger, en beregning af et tilskud til dit fleksjob’s lønudbetaling. Det er bopælskommunen der udbetaler tilskuddet, og det kommer typisk på samme tid som din løn. Der findes mange måder at beregne tilskuddet på. Her har vi samlet dem. . Vi anbefaler dog at du spørger din fagforening  hvis du har spørgsmål til udergningen, med mindre du selv kan og vil.  Se eventuelt Fagforeninger for fleksjobbere her.

Opfølgning på fleksjob, er lovbestemt i Lov om aktiv beskæftigelsesindsats §70. Det betyder ganske kort, at kommunen vurderer om du er egnet til fortsat at være visiteret til fleksjob, efter en given periode. Der er forskel på at være i fleksjob på den gamle og nye ordning.  Læs mere om opfølgning på dit fleksjob her.

Fleksjobbevis, er et bevis i form af et dokument, bopælskommunen skal tilbyde over for den fleksjobvisiterede. Dokumentet fortæller at personen, med personnummer, er visiteret  til fleksjob, og hvilke skåne hensyn der følger med. Du kan vælge at få dokumentet på papir, eller i elektronisk form.